Zpět na blog

„V online podnikání mi nejvíce pomohli naši zaměstnanci“, říká Jakub Krčmář z e-shopu odkulinare.cz

25.01.2023 8:25:41

Jak ovlivňují vysoké ceny energií české výrobce, ale třeba také o tom, jak by mohla poctivým podnikatelům pomoci novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, jsme si povídali s Jakubem Krčmářem, provozovatelem e-shopu odkulinare.cz. S pokorou a vděčností nás upozorňuje na skutečnost, že bez loajálních zaměstnanců a spolupracovníků, by jeho online podnikání nikdy nemohlo být úspěšné. Jsme hrdí na to, že se jistou mírou na tomto úspěchu podílíme také my, protože e-shop odkulinare.cz je od počátku svého působení provozován právě na platformě FastCentrik. 

E-shop odkulinare.cz

Prodáváme moderní vybavení do kuchyně a domácností již od roku 1991. V roce 2013 jsme založili internetový obchod Od Kulináře s cílem nabídnout zákazníkům praktické a kvalitní výrobky, se kterými máme ty nejlepší zkušenosti. Nabízíme na něm široký sortiment zboží za nejlepší možné ceny.
Díky mnohaleté praxi vám umíme odborně poradit. Velkou část sortimentu tvoří tradiční české výrobky, které naši zákazníci znovu s nadšením objevují. Zásilky balíme ekologicky do recyklovaných krabic. V duchu filozofie „méně je více“ ctíme hodnotu životního prostředí a jsme součástí delšího životního cyklu obalů.

Rozhovor s Jakubem Krčmářem

Proč jste se rozhodl začít podnikat?
Bylo to vlastně docela přirozené. Otec na začátku 90. let založil ve Zlíně prodejnu s domácími potřebami „Domácí potřeby Krčmář“ a postupem času jsem se začal zapojovat i já. Pracoval jsem jako prodavač na prodejně, pomáhal jsem ve skladu apod. Všechno fungovalo, měli jsme dobré dodavatelské vztahy, otec se za ty roky perfektně orientoval v oboru, věděl, co prodávat, co je kvalitní a co naopak ne. Tak jsem se rozhodl toho využít a přenést náš obchod také do online světa. A vznikl náš e-shop odkulinare.cz

Rozumím tomu správně, že se jedná se o rodinný podnik?
Teď už ne. Stále se v práci potkáváme, hlavně v obchodě, vlastnická struktura se ale za ty roky trochu změnila. Začínal jsem podnikat jako fyzická osoba, pak vzniklo kvůli praktičnosti, vedení účetnictví a skladových zásob „eseréčko“ a před dvěma lety jsme se spojili s naším stěžejním dodavatelem, společností Plastimex Prostějov, takže e-shop i prodejna nyní spadá pod nového majitele.

A jak je to vámi? Stále působíte ve firmě?
Ano, pokračuji v tom, co jsem dělal i před tím. Starám se o prodejnu, e-shop a naše zaměstnance.

Psal se rok 2013, když jste si zakládal e-shop odkulinare.cz na platformě FastCentrik. Byl to tehdy váš první internetový obchod, nebo jste už měl nějaké předchozí zkušenosti?
Úplně první e-shop to nebyl. Měl jsem tenkrát spolu s kamarádem ještě jeden e-shop s obuví.

Bylo díky tomu zakládání e-shopu snazší?
Měl jsem především jasno v tom, že chci krabicové řešení. Myslím si, že když nemáte vyloženě nějaký velký e-shop, tak řešení na míru nedává ekonomicky vůbec smysl. Navíc kdybych si měl e-shop programovat, spravovat a aktualizovat sám, tak nemám vůbec čas podnikat. A krabicové řešení, to, co nabízí FastCentrik, to umí všechno. Fascinuje mě, jak je to svým způsobem jednoduché, ale zároveň robustní.

A FastCentrik byla rovnou vaše první volba?
Rozhodoval jsem se mezi vámi a vaší konkurencí. U vás se mi ale daleko více líbily vizuální šablony pro zákazníky, že byly takové čisté a jednoduché. To jsem přesně chtěl, žádnou složitou grafiku. To totiž rozhoduje o tom, jaký dojem si zákazník z vašeho e-shopu odnese. Buď se mu to líbí, nebo ne. A v tom mi FastCentrik seděl. Že, i když to je krabicové řešení, tak to vypadá fakt dobře.

Jaké byly vaše začátky s FastCentrikem? Zvládal jste si e-shop zřídit kompletně sám, nebo jste potřeboval pomoc někoho technicky zdatnějšího?
Většinu věcí jsem zvládal sám. Máte to tak dobře udělané, že člověk, pokud aspoň trochu ví, co potřebuje, tak si to zvládne všechno nastavit sám. Možná jsem řešil na Helpdesku nějaké techničtější věci týkající se nastavení domén, mailů apod. Ale drtivou většinu věcí si každý zvládne nastavit sám.

Poslední tři roky jsou poměrně turbulentní. Přišel covid, po něm vojenský konflikt na Ukrajině a s ním spojená ekonomická krize. Bylo vaše podnikání zasaženo těmito okolnostmi?
Stoprocentně a asi těžko bych ve svém okolí hledal někoho, koho by ty poslední roky nezasáhly. Covid byl ze začátku úplně šílený. I když jsem se ptal svých zkušenějších kolegů či dodavatelů, tak nikdo nevěděl, co se bude dít. Takovou situaci tu prostě ještě nikdo nezažil. Všichni jsme měli strach, co bude dál.

Jak to bylo s vaší prodejnou? Mohli jste mít otevřeno, nebo jste museli úplně zavřít?
Zpočátku jsme měli prodejnu zavřenou, pak jsme dostali výjimku a mohli jsme otevřít. Jenže to zase nikdo do obchodů nechodil nebo ani netušil, že jsme otevření. Nemalá část našich zákazníků jsou starší lidé a ti se chodit ven opravdu báli. Takže začátky covidu byly dost matoucí. I když jsme měli otevřeno, neměli jsme komu prodávat. Na náhrady jsme taky neměli nárok. To dost ovlivnilo zejména prodej.

Jak dlouho toto období trvalo?
Naštěstí jen pár měsíců, pak se stalo to, že se veškerá poptávka přesunula na internet. V té době jsme museli dokonce zkrátit provozní dobu na prodejně, protože všichni, včetně prodavaček, řešili e-shop. Pokud bych to měl shrnout, tak bych řekl, že jsme po dobu covidu měli Vánoce de facto celý rok. Takže ve výsledku to dopadlo docela dobře. Ale především díky tomu, že jsme měli e-shop. Ten nás zachránil. Kdybychom ho neměli, bylo by to asi hodně těžké.

A jak hodnotíte aktuální situaci? Válka na Ukrajině, rostoucí ceny energií, hrozící recese.
Aktuální situace je zase opačný extrém. Nás jako firmu to ovlivňuje relativně málo. Sice nám rostou náklady na energie, úvěry apod., ale člověk se s tím dokáže nějak popasovat. Mnohem hůře jsou na tom naši dodavatelé. My se hodně zaměřujeme na české dodavatele a tuzemskou výrobu. A když se na ceny podíváte v rámci celé Evropy, tak ne v každé zemi je ta energetická situace a cena úplně stejná. A v České republice ta situace není úplně pozitivní. Sice tu teď máme nějaké stropy, ale dlouhou dobu nebylo pro velké firmy vůbec nic. A sklo, porcelán a keramika jsou energeticky extrémně náročné, a tak máme logicky strach, že spíše než nás položí tato situace naše dodavatele.

Předpokládám, že se tato situace už nyní odráží také v rostoucích cenách.
Někteří dodavatelé nám zdražili výrobky o 30 – 40 % s nadějí, že to alespoň trochu pomůže. I tak jsou ale nuceni propustit mnohdy i polovinu zaměstnanců a omezit výrobu na minimum. Jenom samotné sklo se za poslední rok zdražilo o 100 %. Sice to není jednorázové, probíhá to formou energetických příplatků do faktur a podobně, ale zdražuje se i 12x za rok. Vezměme si třeba skleničku. Většina nákladů na výrobu není ani tak na sklo nebo práci, jako na ty energie. Plynová pec jede 24 hodin denně, 365 dnů v roce. Tu nemůžete jen tak vypnout. Za normální situace stojí měsíc provozu takového výrobce 11 milionů korun, ale když vám plyn zdraží třikrát, tak si to spočítejte.

Rozumím, to je opravdu hodně.
Mnoho těch výrobců vůbec neví, zdali tu situaci ustojí a nebudou muset výrobu zavřít. A to nás ovlivňuje strašně moc. Protože pokud by nám čeští výrobci vypadli, tak bychom byli odkázáni čistě na dovoz, a to by mohlo způsobit, že budeme zapadat do šedi nabízeného sortimentu. A především to člověk vnímá tak nějak lidsky. Znáte ty lidi, cítíte s nimi, děláte s nimi celý život a nechcete, aby firma zkrachovala kvůli tomu, že se jeden rok ceny zblázní a nedá se to vyřešit jinak. Pokud se skláři rozhodnout zavřít a odejít do fabriky, je tu velké riziko, že už se nikdy ke svému oboru nevrátí. To by byla pro český průmysl velká škoda.

Prováděli jste za celou dobu provozu e-shopu nějaké větší úpravy?
Ano, asi před dvěma lety jsme si nechali udělat novou grafiku. Chtěli jsme, aby šablona více korespondovala s naší značkou. Ale jinak žádné větší zásahy. Do budoucna uvažujeme o vašem hybridním řešení, které stojí někde na pomezí mezi krabicovým řešením a řešením na míru. Jen to teď díky ekonomické situaci není na pořadu dne.

A nějaké krátkodobější plány s vašim e-shopem máte? Třeba na letošní rok?
Určitě. Začali jsme před nedávnem spolupracovat s vaším oddělením online marketingu, veškerou správu jsme převedli k vám, a ještě k tomu jsme přidali řadu marketingových aktivit, které jsme buď vůbec nedělali nebo jsme si je dělali sami. A tohle bychom chtěli letos rozvíjet, abychom využili potenciál všech nástrojů, které máme v této oblasti k dispozici. Ať už se jedná o Facebook, mailing, PPC atd.

Zasáhla váš e-shop nějak zásadně novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku?
Zatím jsme aktualizovali obchodní podmínky a upravili si nastavení tak, aby odcházely s potvrzením objednávky emailem. Doufám ale, že nás to zasáhne spíše pozitivně, protože věřím, že někteří obchodníci, kteří by se dali nazvat také jako naše konkurence, zneužívají některé obchodní praktiky tipu vymyšlené slevy apod. Takže pokud se toto bude opravdu v praxi dodržovat a kontrolovat, tak nám by to mohlo určitě pomoct.

Slevy a manipulace s cenou jsou hodně diskutovaným tématem.
Určitě. Kupříkladu my máme obchodní politiku nastavenou hodně poctivě a se zákazníky se snažíme jednat fér. Víme, že nejsme nejlevnější e-shop na trhu, ale když přijde někdo a tvrdí, že má slevy 60 – 70 %, tak je to do očí bijící. Takové slevy zkrátka u našeho sortimentu nejde realizovat, protože to za tu cenu nemůžete ani nakoupit. To je čistý nesmysl. Takže pokud by se tohle začalo potírat, tak nám to pomůže.

Podnikání v kamenné prodejně se od toho na internetu značně liší. Zavzpomínal byste ještě na nějaké zásadní milníky nebo na to, co vám při budování e-shopu nejvíce pomohlo?
Když jsme začínali s e-shopem, vycházeli jsme z toho, že máme základní znalost sortimentu, který se prodává, a toho, co lidi chtějí. V praxi jsme ale poznali, že se to s tím, co se prodává na e-shopu, vůbec nepotkává. Protože jsou zkrátka věci, které se na prodejně prodávají jako na běžícím páse a na e-shopu prodáte takovou věc jednou za měsíc, a stejně tak jsou věci, které se prodávají pouze na e-shopu a na kamenné prodejně se na to zákazníci vůbec neptají.  

Pokud bych měl ale vzpomenout, co mi asi nejvíce pomohlo v online podnikání, tak jsou to naši zaměstnanci a spolupracovníci. Tím, jak se ty věci postupně vyvíjely, změny, které jsme museli udělat na prodejně, skladové hospodářství, které se muselo udělat, i když ho kamenná prodejna vůbec nepotřebovala apod. Tak za to bych chtěl těmto lidem poděkovat, za jejich flexibilitu, přístup, že se ty věci postupně učili, za to, že jsou mnozí stále s námi a že tu práci můžeme spolu dělat. To mi pomohlo asi nejvíc, lidé kolem mě.

Je pro vás řešení od FastCentriku stále, i po těch letech podnikání, dostačující? Nebo je něco, co vám u nás chybí?
Já si myslím, že každý provozovatel e-shopu bude mít u svého obchodu nějaký specifický požadavek, který mu bude na té krabici chybět. Za mě je ale na zvážení, zdali to, co mu tam chybí, je tak zásadní, nebo je to jedna věc, kterou vyváží ty ostatní. S námi je to taky tak. Určitě bych přišel na něco, co mi na FastCentriku chybí, ale byly by to opravdu drobnosti, protože ty základní věci a všechno kolem toho funguje perfektně. Ať už je to rychlost, spolehlivost nebo odezva Helpdesku. Věci prostě fungují, a to bez ohledu na to, jaký je měsíc, nebo zdali je zrovna sezóna, či ne.

Závěrem se vás ještě zeptám, zdali byste své podnikání hodnotil jako úspěšné?
Vždy záleží na tom, jaké máte cíle. Když zhodnotím ty naše, tak musím říct, že ano. Považuji naše podnikání za úspěšné.

A dokázal byste říct, jak vám v tom pomohl právě FastCentrik?
FastCentrik se na našem úspěchu určitě podílí velkou měrou. Jde o to krabicové řešení jako takové. Když člověk začíná podnikat, tak vůbec netuší, kolik práce za tím vším bude, a když nějakou představu má, tak ať ji vynásobí tak třemi. A v tomhle vám dokáže FastCentrik velmi pomoci, protože vše kolem e-shopu nemusíte vůbec řešit a můžete se naplno věnovat obchodu. Což je asi největší přínos. A vlastně nejen na začátek, protože na FastCentriku běžíme už spoustu let, obrat už nemáme nijak zanedbatelný a pořád ty věci fungují tak, jak mají. Plus ještě náklady s tím spojené, které jsou ve srovnání s individuálním řešením opravdu zanedbatelné.
 

FastCENTRIK

Připravujeme Demo