Zpět na blog

Česká e-commerce i přes loňský pokles šlape. Založte si e-shop s FastCentrikem a začněte podnikat ještě dnes

23.01.2023 10:40:03

V době pandemie zažívaly české e-shopy obrovský boom. Kamenné prodejny se na čas uzavřely a kdo chtěl nakupovat, musel na internet. To přispělo k tomu, že obraty e-shopů rostly i o stovky procent. Žně, které si e-shopy užívaly v době v době koronaviru, jsou ale tytam. Poprvé v historii se trh e-commerce ocitl v poklesu. Pojďte se s námi podívat, proč se i přes loňský pokles podnikání v e-byznysu stále vyplácí. 

Po nebývalém růstu v letech 2020 a 2021, kdy tržby českých e-shopů lámaly rekordy, čekalo mnohé obchodníky v loňském roce nepříjemné vystřízlivění. Také tisková zpráva Asociace pro elektronickou komerci (APEK) uvádí, že byl rok 2022 pro české e-shopy opravdu náročný. Celkový obrat internetových obchodů v Česku v roce 2022 poprvé v historii meziročně poklesl. Dosáhl 197 miliard Kč a skončil tak 12 % pod úrovní předchozího roku 2021. Tento pokles lze považovat za premiéru v historii internetového byznysu.

I pokles může znamenat růst

Není pokles jako pokles.  Podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele APEK, byly uplynulé roky díky skokovému růstu prodejů, co se výkonu týče, nad jejich očekávání. Nyní se situace pouze vrátila do normálu. Propad může mít hned několik důvodů. Výjimečným stavem v době covidové počínaje, válkou na Ukrajině a s ní spojenou energetickou krizí a vysokou inflací konče. Dá se tedy předpokládat, že lidé budou ve svých výdajích umírněnější. „I v e-commerce z aktuální krize každopádně vyjdou někteří obchodníci jako vítězové a někteří jako poražení,“ říká Vetyška.

Covidové hodnoty prodejů předstihly přirozený vývoj, místo očekávaného růstu o 10 % se vyšplhaly až na 26 %. Češi podle dat z tiskové zprávy v době pandemie nejvíce nakupovali novou elektroniku. Ta se stala nezbytnou potřebou pro rozšířenější homeoffice nebo pro děti, které se musely účastnit online výuky. Proto není nic neobvyklého, že se za tento druh zboží v loňském roce utrácelo méně.

Hodnota prodaného zboží sice výrazně klesla, ale oproti poslednímu roku před covidovou pandemií (2019) to stále znamená navýšení o 26 %. Můžeme tedy říct, že prodeje vlastně rostly, jen nižším tempem, což dokazuje i následující graf.
 

Zdroj: APEK a HEURÉKA GROUP (2023)

Pro internetový prodej a e-shopy nastala nečekaná a obtížná éra. „Díky jejich flexibilitě a zkušenostem ale věřím, že si se situací poradí,“ uvádí Jan Vetyška. Důležité je, že i přes současné celkové zpomalení růstu obratu se zájem o nakupování prostřednictvím internetu nadále zvyšuje.

Češi nákupy na internetu milují

Před Vánoci se potvrdilo, že Češi přes internet nakupují rádi, a to bez nervů, front a tlačenic u pokladen. E-shopy jim nabízejí širokou škálu zboží, jako jsou potraviny, elektronika, obuv či oděvy. Smyslným lákadlem je také řada slev, slevových kódů, výhod či pohodlný a rychlý nákup s možnou dopravou až ke dveřím. Lidé skrze e-shopy objednávají prakticky kompletní sortiment vyskytující se na trhu. V současnosti probíhají povánoční výprodeje, které jsou mezi českými zákazníky velmi oblíbené. Proto lze očekávat, že minimálně začátek roku 2023 bude pro české e-shopy úspěšný.

Jak v dnešní době na moderní e-shop?

Kdo chce začít podnikat v oblasti e-commerce a potřebuje nový e-shop, sáhne stále častěji po řešení v podobě pronájmu e-shopu. Pro ty, kteří hledají komplexnější řešení, je ideální volbou krabicové řešení FastCentrik. Jedná se o nástroj se širokou škálou možností uživatelských úprav a s intuitivním uživatelským rozhraním, který lze spravovat i bez zvláštních technických dovedností. E-shop můžete napojit na ERP systém, s porovnávači zboží, s mnoha platebními i dopravními metodami. Lze si vybrat z velkého množství profesionálně navržených grafických šablon, jejichž prvky mohou být upraveny na míru individuálním potřebám.

Nadstandardní zákaznická péče i testování plné verze ZDARMA

Velkou předností je prvotřídní zákaznická podpora, která funguje denně, a to včetně svátků a dnů pracovního volna. V rámci péče o zákazníky je klientům k dispozici i přehledný průvodce a pravidelnou dávku vzdělávání doplňuje Akademie, webináře či různá školení.

Pokud si nejste jisti, zda je pro vás FastCentrik tou pravou volbou, máte možnost si vyzkoušet provoz e-shopu na 30 dní v plné verzi zdarma. Bezplatná zkušební verze však není v dnešní moderní době nic neobvyklého. Ve FastCentriku jdeme dál a věříme, že budete spokojeni až do té míry, že vám nabízíme i možnost a garanci vrácení peněz na první tři měsíce pro všechny, a to bez udání důvodu.
 

Pokud se rozhodnete růst a expandovat, máte možnost využít i vyšší verze balíčku, který FastCentrik nabízí. A v případě, že dosáhnete limitů krabicového řešení, můžete přejít na hybridní e-shop či e-shop na míru.

A v neposlední řadě vám naše platforma pomáhá ušetřit to nejcennější - váš čas. Díky tomu se můžete soustředit na rozvoj podnikání a FastCentriku přenechat péči o váš e-shop. To vše pod jednou střechou, rychle, levně a bez komplikací.

 

FastCENTRIK

Připravujeme Demo