Zpět na blog

Letem zbožákovým světem –⁠ 1. díl

Době, kdy byly srovnávače zboží pro mnoho e-shopů velkou neznámou, už dávno odzvonilo. V současnosti je inzerce na zbožácích naprostý standard a optimalizaci biddingu se musí věnovat každý, kdo to s nimi myslí vážně. Nezaspěte na vavřínech! Srovnávače zboží patří mezi vysoce konverzní kanály online marketingu. Obzvlášť v době předvánoční.
 
 

Zbožové srovnávače a jejich výhody pro zákazníky a e-shopy

Zbožové srovnávače sdružují na jednom místě nabídky e-shopů a pomáhají zákazníkům s vyhodnocením nejlepší nabídky k nákupu. Nejde pouze o srovnání cen, ale také o dostupnost, způsob dopravy a recenze, které budují důvěryhodnost e-shopu. Zobrazování nabídek na srovnávačích zboží zvyšuje povědomí o značce a pomáhá budovat váš brand.
 
Výhody pro uživatele

- přehledné srovnání nabídek e-shopů          
- inspirace k nákupu
- uživatelské recenze produktů a e-shopů

Výhody pro e-shopy

- vysoce konverzní kanál online marketingu
- zákazníci, kteří jsou již rozhodnutí o koupi a pouze hledají ideální eshop
- budování brandu a sbírání recenzí
- levnější forma propagace, pokud jsou efektivně spravovány
- přímo měřitelná výkonnost


Srovnávače zboží a nákupní galerie

Mezi nejznámnější srovnávače zboží u nás patří Heureka.cz a Zboží.cz. Z těch menších pak můžeme zmínit Hyperzboží.cz, Hledejceny.cz nebo slovenskou Pricemania.sk, která v roce 2015 vstoupila také na český trh. Velkou oblibu si získaly tzv. nákupní galerie, katalogy zboží. Tyto portály využijete především pro prodej nábytku a módy. Řadíme zde Favi, Glami a Biano.


Heureka.PNG

Jak na srovnávačích zboží inzerovat

Abyste mohli začít na srovnávačích zboží inzerovat je zapotřebí mít vyladěný XML feed ve kterém posíláte do srovnávače veškerá produktová data  Každý srovnávač má své specifické požadavky na produktový feed, proto je nutné, abyste měli pro každý srovnávač  vytvořený samostatný XML feed. S úpravami ve feedu vám pomůže například online editor XML feedů Xemel.

Kvalitní XML feed je základ celé inzerce. Pokud budete mít ve feedu kvalitní a správná data, zvyšuje se šance, že vám srovnávače produkty automaticky spárují do katalogu na produktové karty. Důležitými elementy pro párování jsou na Heurece názvy produktů (PRODUCTNAME, případně PRODUCT) a kategorie (CATEGORYTEXT). Zboží páruje primárně podle názvu produktu (PRODUCTNAME). Pakliže jste spárovaní na produktové karty, můžete se vrhnou do boje o potenciální zákazníky.  A jak takový konkurenční boj na produktové kartě vyhrát? Jednoduše, musíte bidovat!

 
Ukázka nastavených pravidel pro editaci feedu v rozhraní Xemel

pravidla_xemel.png

Co je to bidding

Bidding je nastavování ceny prokliku ze zbožového srovnávače do vašeho e-shopu. Celé je to založené na principu aukce v reálném čase. Jedno nepsané pravidlo tvrdí, že kdo nabídne více peněz za proklik, ten má větší šanci se na přední pozice dostat a hlavně se tam udržet. Cena za proklik ale není jediným faktorem, který do aukce vstupuje. Vliv na řazení nabídek má také hodnocení e-shopu, dostupnost zboží a cena produktu.
 


Manuální versus automatický bidding

Bidovat můžete dvěma různými způsoby, a to buď manuálně nebo automaticky.
 
Manuální bidding je vhodný především pro malé e-shopy, s maximálně desítkami  klíčových produktů. Pro ruční bidding se využívají administrační rozhraní zbožových srovnávačů. Avšak ani v případě malého počtu produktů není manuální bidding v administraci dostačující. Administrace srovnávačů není uzpůsobena pro segmentaci produktů, neposkytuje přehledně data o produktech a neumožňuje automatické přeceňování CPC (cen za proklik).
 
Zvážit byste měli bidovací nástroj, který poskytuje veškeré produktové informace a statistiky nutné pro optimalizaci bidování, umožňuje segmentaci a nastavení různých typů bidovacích strategií a ideálně umí automaticky několikrát denně přeceňovat. Mezi takové, které vás nezrunují patří například BiddingManager, který umožňuje jak manuální, tak automatický bidding a je cenově dostupný i menším e-shopům. Pro náročnější nebo větší e-shopy jsou pak plně automatizované nástroje. Některé dokonce se správou zkušenými optimalizátory a specialisty na srovnávače zboží, jako je třeba služba BiddingTools. Základem těchto chytrých marketingových nástrojů je vlastní bidovací algoritmus, který pracuje s nepřeberným množstvím dat a zohledňuje hned několik aspektů jako je skladovost, max. PNO, konkurenceschopnost produktu, statistiky produktů za minulé období a další. Přeceňování CPC u produktů probíhá několikrát za den, zcela automaticky. Vy tak můžete výrazně ušetřit svůj čas i peníze.

 
Ukázka nastavení bidování v rozhraní BiddingManageru

nastaveni_biddingmanager.png

Čas předvánoční –⁠ doba ideální k bidování na srovnávačích zboží

Jako u jiných prodejních kanálů vzniká velké množství konverzí právě v období před a po Vánocích. Lze očekávat, že v letošním roce tomu nebude jinak. S aktuální situací v ČR a ve světě dokonce očekávejme ještě větší zájem o nákup dárků přes internet, než v minulých letech. A jaký sortiment se po čas předvánočního období prodává nejlépe? Dle analýz to jsou hlavně vánoční ozdoby, které zpříjemní atmosféru v ne jedné domácnosti. Jako vánoční dárky jsou v kurzu hračky pro děti. Sportovní a kutilské věci pro muže. Samozřejmě pro dámy šperky, parfémy a kosmetika. Velmi žádaná je každoročně elektronika, která je velkým oříškem při správné optimalizaci biddingu.

 

Je bidding opravdu pro každého?

Záleží na mnoha faktorech. Především na prodávaném sortimentu, cenové politice a celkové kvalitě e-shopu ve smyslu kvality vstupních stránek, informací na webu, zákaznických recenzí atd.

Srovnávače zboží nejsou ideálním řešením pro specifický nebo originální sortiment. Pro takové zboží ve většině případů neexistuje produktová karta ani konkurence, kvůli které by bylo nutné bidovat. Podmínkou pro bidování na Heurece je pak vlastnictví certifikátu Ověřeno zákazníky.
 

 

Bidovací nástroje a služby aneb jednodušší cesta k biddingu

V dnešní době se na trhu nachází spoustu nástrojů a služeb, které vám s biddingem dokážou pomoci. Stačí si jen vybrat. S výběrem vám může pomoci například článek: Bidovací nástroje a automaty. Jak si vybrat ten správný?
 My se v příštím článku podíváme přímo pod pokličku jednoho z těchto bidovacích nástrojů. Nenechte si ujít další díl, kde vám představíme BiddingManager.


 

Autor článku: Trayto trayto_1.png

Technologická společnost zaměřující se na práci s produktovými daty, těžbu online dat a automatizaci bidování na srovnávačích. Ve svém portfoliu má nástroje pro e-commerce –⁠ BiddingTools, BiddingManager a Xemel


FastCENTRIK

Připravujeme Demo