Zpět na blog

Storytelling

Co to vůbec je? 

Storytelling je forma obsahového marketingu, která vám prostřednictvím příběhu umožní vytvořit si se zákazníkem vztah, vzbudit v něm emoci, odlišit se od konkurence a být zapamatován. Jednoduše přesně to, co od marketingu potřebujete.
Vždyť příběhy v různé formě se mezi lidmi vyskytují odnepaměti, není proto divu, že pokud zákazníkům povyprávíte ten váš, se kterým se navíc budou moci ztotožnit, budou vás zbožňovat. 
Věděli jste, že dle výzkumu společnosti Headstream vyplývá, že pokud se zákazníkům líbí příběh značky, 55% z nich pravděpodobněji produkt v budoucnu koupí, 44% bude příběh sdílet dál a 15% koupí produkt ihned?

Jak na něj? 

Storytelling je mocný komunikační nástroj a rozhodně to není jen záložka „O nás“ nebo strohý popisek produktu. První věcí, kterou byste tak měli před vypuštěním vašeho příběhu do světa udělat, je zamyslet se nad tím, co vám má konkrétně přinést, čeho díky němu chcete dosáhnout a jakou myšlenku jím chcete zákazníkům předat

 

Poznejte svou cílovku

Znát svou cílovou skupinu je v marketingu naprostý základ a ne jinak je tomu u storytellingu. Než tedy vůbec začnete psát, udělejte si představu o tom, kdo je váš typický zákazník. Jen pokud to budete vědět, dokážete mu předat tu správnou zprávu, ve správný čas a prostřednictvím správné platformy

 

Zvolte správnou platformu

Volba platformy je důležitým krokem k tomu, aby se váš příběh dostal k lidem, kteří o něj budou mít zájem. Vezměte v úvahu zboží, které nabízíte, cílovku, na kterou míříte, formu, v jaké jej podáváte (psaný, video) ale také množství peněz, které jste schopni vynaložit

 

Sdělte ty správné věci, správně 

Jak již bylo napsáno, storytelling nejsou jen informace v záložce „O nás“ nebo v popisku produktu. Je to vytvoření příběhu, který by vás měl sblížit se zákazníky, vyvolat v nich nějakou emoci a v nejlepším případě jim umožnit, aby se s ním ztotožnili. Aby k tomu došlo, je třeba se řídit několika pravidly a také se zamyslet, co do něj vůbec zahrnout.
Co můžete v případě brand storytellingu, tedy v příběhu vaší značky, zmínit?

  • Co vás přivedlo k založení? 
  • Kdo jsou lidé, kteří za značkou stojí? 
  • Co vás odlišuje od ostatních? 
  • Jaká je vaše vize a mise? 
  • Jaké problémy a faily jste museli při vzniku překonat? 
Pokud pomocí storytellingu propagujete samotný produkt, máte možností ještě více. Originalitě se meze nekladou. Dejte si však pozor na to, aby kreativita samotný produkt nezastínila. 
A jaká pravidla dodržovat při tvorbě příběhu?

  • Vyvolejte emoce – pokud v zákazníkovi vyvoláte nějakou emoci, máte napůl vyhráno – váš příběh si pravděpodobně zapamatuje 
  • Buďte struční – vykašlete se na zbytečně dlouhé eseje, ty nikdo stejně číst nebude
  • Říkejte pravdu – kvůli lepší image si nevymýšlejte a věci nepřikrášlujte. Zákazník na to přijde a vy ztratíte na důvěryhodnosti
  • Buďte srozumitelní – zprávu by neměl být problém najít a porozumět jí 
  • S reklamou nenápadně – lidé nemají reklamy příliš v oblibě. Pokud však své reklamní sdělení schováte do zajímavého příběhu, rádi vám ho odpustí 
Věděli jste, že pokud člověk poslouchá příběh, který ho zajímá, mozková aktivita se až 5x zvýší? 

Příklady z praxe

Příklady storytellingu můžete nalézt všude kolem, ačkoliv jako první se každému jistě vybaví velké značky jako Coca Cola, Nike nebo Dove, které tuto marketingovou vychytávku využívají k propagování svých produktů a mají ji v malíčku.  
Nemusíte však být obrovská firma s velkým rozpočtem a trendy produktem, abyste mohli ze storytellingu těžit. Výborným příkladem, jak pomocí příběhů propagovat ne úplně okouzlující a módní produkt, je značka Old Spice a její reklamy na antiperspiranty. 
Antiperspirant není zrovna věc, která by lidem utkvěla v paměti s myšlenou „tohle musím mít“. A přesto, pokud se řekne Old Spice, většině z nás se vybaví slavná reklama „Jsi muž, tak voň jako muž“. A který muž by to nechtěl? 

Dalším příkladem výborné práce s příběhem a hlavně s emocemi je vánoční reklama od Pilsner Urquell. Právě Vánoce jsou obdobím, kdy se storytelling používá velmi často a lidé na emotivní reklamy s příběhem slyší ještě více, než po zbytek roku.
Mimochodem, pamatujete si ještě reklamu „Bobika“? A víte, jaký produkt měla za úkol propagovat? Známá reklama na centrum.cz je bohužel příkladem, kdy přílišná kreativita příběhu zastínila samotný produkt.

FastCENTRIK

Připravujeme Demo