Zpět na blog

Průvodce srovnávači zboží: Od obecných pojmů po úspěšnou inzerci

14.03.2024 12:00:43

Ponořte se s námi do světa srovnávačů zboží. V článku vám objasníme, co to přesně porovnávače zboží jsou a prozkoumáme jejich význam pro české a slovenské e-shopy. Odkryjeme zákulisí inzerce na těchto platformách a poskytneme užitečné tipy, jak optimalizovat svou inzerci a dosáhnout úspěchu v konkurenčním prostředí srovnávačů zboží.

Co jsou to srovnávače zboží?

Z pohledu uživatele
Srovnávače zboží jsou místem, které uživatelé navštěvují v případě, že hledají inspiraci k nákupu, chtějí srovnat nabídky vybraného produktu od různých prodejců a přečíst si recenze na produkt či jednotlivé prodejce. Zbožáky sbírají informace z e-shopů, které s nimi spolupracují. Právě to jim umožňuje poskytovat uživatelům informace o nabídkách zboží od různých e-shopů včetně informací o cenách, dárcích, dopravě a různých benefitech.
 
Z pohledu prodejce
Zbožáky jsou pro e-shopy jednou z příležitostí, jak mohou svůj e-shop poměrně snadno a rychle zviditelnit a oslovit tak velkou základnu uživatelů. Ty největší srovnávače v Česku navštíví měsíčně přibližně 8-12 milionů návštěvníků. Zbožáky přivádí do e-shopu relevantní návštěvnost. Je tomu tak proto, že značná část uživatelů, kteří srovnávače navštěvují už jsou rozhodnutí nakupovat a vybírají, kde peníze utratí. Díky tomu nabízejí srovnávače obvykle i vyšší konverzí poměr než jiné prodejní kanály. U některých e-shopů se zbožáky podílejí na konverzích až z třetiny (někde i více).
 
Srovnávače zboží jsou založené na modelu platby za proklik (PPC, pay per click). To znamená, že prodejce neplatí za zobrazení nabídky, ale pouze za návštěvy lidí, kteří se přes srovnávače proklikli na jejich e-shop.
 
Protože hlavním účelem srovnávačů je poskytnout přehledné a komplexní porovnání nabídek totožného produktu od různých prodejců, jsou ideální pro většinu e-shopů, které nabízejí zboží konkurenčního charakteru (produkt nabízí 2 a více e-shopů). Možnost inzerovat na srovnávačích zboží je také relevantní především pro fyzické produkty. Někde je ale možné inzerovat i zážitky nebo služby.

Zbožáky pro české a slovenské e-shopy

Srovnávače zboží
V českém a slovenském online prostředí se nejčastěji setkáváme se srovnávači zboží, kde se všichni prodejci párují na jednu produktovou kartu. Tím je zajištěno, že uživatel v detailu konkrétního produktu vidí všechny přiřazené e-shopy nabízející tento produkt a může tak nabídky jednoduše porovnat. Typickými zástupci z řad srovnávačů zboží jsou Heureka a Zboží.cz, které jsou v Česku nejnavštěvovanější.
 
Heurekou a Zboží.cz to ale nekončí. Na paty jim šlape Srovnáme.cz. Mezi oblíbené patří i Hledejceny.cz a Pricemania.cz, a mnoho další. Všechny tyto srovnávače mají něco společného – nabízejí širokou škálu kategorií zboží.

Vyhledávače zboží
Existuje, ale celá řada tzv. vyhledávačů zboží. Ty se od klasických srovnávačů liší tím, že nabídky jednotlivých prodejců nejsou napárované na jedné produktové kartě. V katalogu najdete nabídky stejných produktů od různých prodejců umístěné zvlášť. Jednoduše řečeno, vyhledávače zboží fungují jako online katalog, který uživatelům pomůže zboží najít. Nabídky jednotlivých prodejců se ale hůře porovnávají.
 
Typickým katalogem v oblasti módy je Glami. V nábytkářské oblasti je to Favi nebo Biano.

Heureka vs. Zboží.cz

Jak jsme již zmínili, tak předními zbožáky v Česku jsou jednoznačně Heureka a Zboží.cz. Heureka si dlouhodobě udržuje pozici lídra, ale Zboží.cz za poslední roky posiluje své postavení na trhu. Svědčí o tom dlouhodobý růst návštěvnosti Zboží.cz. Na Slovensku si drží své prvenství Heureka, a nemá tam konkurenci v podobě Zboží.cz jako v ČR.


 
Přestože obě platformy mají svůj základ ve srovnávání zboží, existují mezi nimi rozdíly. Zboží účtuje za každý proklik minimální cenu mezi 0,50-3 Kč bez DPH. Cena prokliku se přitom odvíjí od prodejní ceny zboží, nehledě na kategorii zboží. Naopak v Heurece účtování cen prokliků závisí na kategorii a ceně produktu včetně DPH.
 
Heureka navíc funguje nejen jako srovnávač, ale také jako marketplace. Umožňuje tedy návštěvníkům uskutečnit nákup z e-shopu zapojeného do programu Heureka Marketplace přímo v Heurece (platba formou provize z ceny prodaného zboží). Zatímco Zboží.cz funguje čistě jako srovnávač zboží.
 

Jak funguje inzerce na zbožácích

Na zbožové srovnávače se napojíte skrze produktové feedy, které mohou být v různých formátech. Nejčastěji se jedná o XML feedy, které obsahují detailní a strukturované informace o produktech. Ty jsou pravidelně načítané srovnávačem. Tímto způsobem srovnávač získává aktuální informace o nabídce e-shopu. Primárním úkolem produktových feedů je fungovat jako spojovací článek mezi e-shopem a různými inzertními kanály.
 
Chcete vědět více o XML feedech? V tomto článku se dozvíte vše, co o nich potřebujete znát.

Optimalizace XML feedu

Pro snadnou úpravu vašich XML feedů můžete využít online nástroj Xemel. Ten je navržen pro majitele e-shopů, markeťáky a freelancery se specializací na produktovou inzerci e-shopů. Xemel umožňuje upravovat XML feedy bez potřeby programátorských dovedností.
 
S Xemelem snadno vytvoříte kvalitní produktové XML nebo CSV feedy, které splňují požadavky různých inzertních kanálů. Stačí do Xemelu zadat URL základního produktového feedu, který vygenerujete ve svém e-shopovém řešení. Poté si v aplikaci Xemel na pár kroků  vygenerujete feed ve formátu, který požaduje daná prodejní platforma. Vygenerováním feedu rozsah funkcí Xemelu nekončí. Vygenerovaný feed můžete podle potřeb dále libovolně upravovat (nastavení dárků, změna názvu kategorií, nastavení možností doprav a jiné). Tipy na nejčastější úpravy feedů pro srovnávače zboží najdete v tomto článku.
 
Xemel podporuje feedy pro desítky prodejních platforem v 45+ zemích. Patří mezi ně například Heureka, Zboží.cz, Google Shopping, Kaufland marketplace, Alza Trade, Glami, Favi, Biano, Facebook, eMAG, Ceneo, Pricemania, Shopalike a Árukeresö.
 
Navíc pro naše Fastcentrik klienty nabízíme na nástroj Xemel  zajímavou slevu.
 

Audit XML feedu
Není lepší pocit než vědět, že vše funguje, tak jak má. Xemel vám zdarma poskytne přehled chyb a užitečných tipů na optimalizaci vašich produktových feedů pro Heureku a Zboží.cz. Opravou těchto chyb zajistíte, že na srovnávače budete posílat jen kvalitní produktová data, což pozitivně ovlivní spárovanost produktů. Cílem je zajistit, abyste své nabídky prezentovali na těchto platformách efektivně a bez technických problémů. ZDE si můžete vygenerovat bezplatný audit XML feedu.

Jak uspět na srovnávačích Heureka a Zboží.cz

Spárujte své produkty
Důležitým faktorem ovlivňujícím úspěch na zbožácích je správné spárování produktů. Zajištění správného napárování na příslušné produktové karty je nezbytné pro optimální zobrazení vašich produktů na srovnávačích. Čím více produktů je správně spárováno, tím větší je šance na získání více objednávek. S úspěšnou automatickou spárovaností produktů vám pomůže zmiňovaná optimalizace XML feedu. Zaměřte se zejména na správné názvy produktů a jejich zařazení do kategorií.
 
Odlište se od konkurence
Abyste byli na zbožácích úspěšní, buďte odlišní od konkurence. To zahrnuje poskytování výhod pro zákazníky, jako je prodloužená záruka, doplňkové služby k nákupu (například servis nebo vynesení do patra), široký výběr způsobu dopravy, přidání dárků k nákupu nebo poskytování slevových kódů. Tímto způsobem nejen že diferencujete vaše nabídky, ale také vytváříte přidanou hodnotu pro zákazníky, což může přispět k vašemu úspěchu na zbožácích.
 
Využijte sílu biddingu
Bidding, neboli aukce v reálném čase, je důležitým krokem pro dosažení viditelnosti na srovnávačích jako Heureka a Zboží.cz. Pomocí nastavování ceny prokliku (CPC, cost pay click) ze zbožového srovnávače do e-shopu mezi sebou e-shopy soutěží o lepší umístění svých nabídek na produktové kartě. Pokud e-shop nabízí CPC vyšší než je minimální ceníková cena daného srovnávače, znamená to, že biduje. Na výsledek aukce mají kromě výše CPC vliv i další faktory jako třeba dostupnost produktu, recenze e-shopu či cena produktu.
 
Na Zboží.cz lze kromě produktových karet bidovat také ve výsledcích fulltextového vyhledávání, v kategorii nebo v hledání v kategorii. Pokud se zaměříme konkrétně na Heureku, je důležité zdůraznit, že abyste mohli bidovat, je nutné získat certifikát Ověřeno zákazníky.
 
S automatizací biddingu a optimalizací CPC na srovnávačích Heureka.cz, Heureka.sk a Zboží.cz vám pomohou specializované nástroje a služby, jako je BiddingTools. Specialisté z BiddingTools se postarají o optimalizaci biddingu a komplexní správu srovnávačů zboží. Přínos BiddingTools si můžete na vlastním e-shopu po dobu 14 dnů zdarma otestovat.
 

 
Monitorujte svou konkurenci
Konkurence mezi e-shopy je v současné době obrovská. Proto je důležité udržovat si přehled o cenách a dalších parametrech nabídek konkurence. BiddingTools za vás bude sledovat a analyzovat informace o vaší konkurenci. Vše co zaznamená, zpracuje do předhleného reportu. Čtěte, jak to funguje.
 
Reagujte na recenze zákazníků
Další krok, kterým můžete ovlivnit úspěch na zbožácích je aktivně reagovat na recenze zákazníků. Interakce s názory a zpětnou vazbou může mít zásadní vliv na reputaci e-shopu a vnímání zákazníků. Podporuje to důvěru a loajalitu zákazníků a může výrazně posílit pozitivní vnímání značky.
 
Vyzkoušejte Heureka Marketplace
Pokud chcete svoje šance na úspěch zvýšit, otestujte možnosti Heureka Marketplace. Zapojení e-shopu do Heureka Marketplace může výrazně zvýšit viditelnost produktů a přilákat nové zákazníky. Po otestování marketplace vyhodnoťte, zda je pro váš e-shop tato forma prodeje vhodná, nebo vám na Heurece lépe funguje prodej čistě prostřednictvím PPC modelu.
 

FastCENTRIK

Připravujeme Demo