Zpět na blog

E-shopy pod drobnohledem ČOI: Jaká porušení pravidel jsou nejčastější?

05.10.2023 10:44:59

I ve druhém čtvrtletí letošního roku pokračovala Česká obchodní inspekce v kontrolách internetových obchodů. Z celkem 152 kontrol zjistila ve 131 případech porušení právních předpisů. Pojďme se společně podívat, jaké nedostatky se na českých e-shopech opakují nejčastěji.

Pravidla porušovala většina kontrolovaných e-shopů

Česká obchodní inspekce ověřuje pravidelně dodržování povinností dle zákona č. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. V téměř 87 % případů zjistila porušení právních případů. Nejedná se však o skutečný odraz stavu elektronického obchodování v tuzemsku. Kontroly byly prováděny převážně v e-shopech, u kterých již bylo v minulosti identifikováno riziko porušování právních předpisů.

Nejčastější nedostatky českých e-shopů

V 57 případech došlo k porušení povinnosti informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
 

Co říká zákon?
Dle § 13 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, je prodávající povinen řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění („reklamace“), spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. Při prodeji nebo poskytování služeb mimo ohlášenou provozovnu je prodávající povinen k těmto informacím písemnou formou poskytnout spotřebiteli zejména název nebo jméno a adresu prodávajícího, kde lze i po ukončení takového prodeje nebo poskytování služeb reklamaci uplatnit. Více info zde.


Ve 43 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele. V 16 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem.
 

Co říká zákon?
Obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud ve svých věcných souvislostech a s přihlédnutím ke všem jejím rysům, okolnostem a omezením sdělovacího prostředku opomene uvést podstatné informace, které v dané souvislosti spotřebitel potřebuje pro rozhodnutí ohledně koupě, čímž způsobí nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí ohledně této koupě, které by jinak neučinil.
Za klamavé opomenutí se také považuje, pokud prodávající podstatné informace uvedené v odstavci 1 zatají nebo poskytne nejasným, nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem nebo v nevhodný čas vzhledem k okolnostem popsaným v odstavci 1 anebo neuvede obchodní záměr obchodní praktiky, není-li patrný ze souvislosti, a pokud to v obou případech vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil.
Více informací zde.


V 18 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR).
 

Co říká zákon?
Dle § 14 odst. (1) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (dále jen „ZOS“), „prodávající informuje spotřebitele jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který je pro daný typ nabízeného, prodávaného, poskytovaného nebo zprostředkovaného výrobku nebo služby věcně příslušný. Informace musí zahrnovat též internetovou adresu tohoto subjektu. Jestliže prodávající provozuje internetové stránky, uvede tyto informace i na těchto internetových stránkách. Pokud smlouva uzavřená mezi prodávajícím a spotřebitelem odkazuje na obchodní podmínky, uvede informace podle věty první a druhé rovněž v těchto obchodních podmínkách“. Další info zde.

Vytvořte si vlastní e-shop

Dodržuje váš e-shop veškerá právní předpisy?

Jako majitel e-shopu musíte zajistit, aby váš e-shop splňoval veškerá platná právní ustanovení.
Obrátit se můžete také na specializované agentury, firmy či odborníky, kteří vám mohou v oblasti dodržování právních předpisů v e-commerce významně pomoci.

Asociace APEK – Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením 684 firem, podnikatelů a odborníků v elektronickém obchodu. Asociace byla založena v roce 1998 jako nezávislá organizace, která podporuje rozvoj elektronického obchodu v České republice. Mezi členy APEKu patří největší české internetové obchody, přední softwarové společnosti a finanční instituce. APEK zastupuje e-commerce trh při komunikaci s médii a státní správou. Svým členům poskytuje podporu formou právních informací, seminářů, studií, networkingu a poradenství.

Audit e-shopu – v tuzemsku působí několik specializovaných firem, které mohou provést audit vašeho e-shopu. Zjistíte, zda dodržujete veškeré platné zákony získáte zpětnou vazbu ohledně právních a regulačních nedostatků.

Právní kancelář specializující se na e-commerce – další možností může být konzultace s právníkem, který má zkušenosti s e-commerce a ochranou spotřebitelů. Právník vám může poskytnout přesné informace o tom, jaké zákony a nařízení platí ve vaší zemi a jak je na váš e-shop možné aplikovat.

FastCENTRIK

Připravujeme Demo