Zpět na blog

O důležitosti zbožových srovnávačů ve vánoční sezóně s Michalem Štorkánem

Léto se přehouplo do druhé půlky a v mnoha e-shopech už začínají přípravy na Vánoce. Pro většinu on-line prodejců je to totiž hlavní sezóna. Vyzpovídali jsme proto odborníka na srovnávače zboží Michala Štorkána, aby nám řekl, jak letos vydělat více než loni.

Michale, jakou roli hrají zbožové srovnávače během vánoční sezóny?

Obecně lze říci, že srovnávače zboží patří mezi velmi důležité marketingové kanály. Každý rok přivádí eshopům obraty ve výši desítek miliard korun. Velkou část z toho právě o Vánocích. Je to období, kdy se konverzní poměr zdvojnásobuje a i pro průměrný eshop se srovnávače zboží stávají stroji na peníze. Nevěnovat se zbožákům o Vánocích, znamená přijít o velkou část objednávek.
 

Do kterých zbožových srovnávačů má smysl investovat čas a peníze? Můžeš být konkrétní?

Ať prodáváte cokoliv, neměli byste chybět na Heurece a na Zboží.cz. Pokud prodáváte nábytek nebo módu, pamatujte na katalogy jako Favi nebo Glami a Biano. Doporučuji využívat i menší srovnávače zboží, například srovnáme.cz. Pokud totiž chcete maximalizovat svůj obrat, měly by být vaše nabídky vidět všude tam, kam chodí lidé před nákupem vybírat. Menší srovnávače obvykle umí načítat XML feed pro Heureku a bývají zdarma nebo za nízkou cenu prokliku, která se vám vyplatí. Každý takový srovnávač lze nastavit během deseti minut.
 

S jakým sortimentem má e-shop největší šanci na srovnávačích uspět?

Srovnávače mají lepší výkon u běžných produktů, které jsou známé a dostupné všem. Hodně dobře se prodává veškerá elektronika, sportovní vybavení, hračky, dětské potřeby, knížky, oblečení a lékárenský sortiment. Prodává se vše, co lze obvykle najít pod českými vánočními stromky. Stagnuje jen prodej bazénů a zahradních sekaček.
 

Jaká cenová politika je nejvhodnější o vánocích? Má smysl být nejlevnější?

Na srovnávačích nejvíce profitují dvě skupiny e-shopů. První skupina e-shopů je ta, která je nejlevnější vůči veškeré konkurenci. Což je logické, lidé chodí na srovnávače srovnávat nabídky a chtějí nakoupit výhodně, proto jsou pro ně nejlevnější eshopy lákavé. Pro e-shopy už však ta situace tak růžová není, protože být nejlevnější na trhu sice znamená mít hodně objednávek, ale i hodně práce za málo peněz. Svůj sortiment musí nabízet s minimální marží, takže jim zůstává jen malý prostor na zisk. Druhá skupina e-shopů, o které jeví zákazníci zájem, je ta, která jim nabídne dostatečnou jistotu, že průběh nákupu bude bezproblémový. Klientům nevadí si za kvalitní servis něco připlatit. Chtějí se vyhnout případným komplikacím při reklamaci nebo vrácení zboží. Kvalitních e-shopů je však na trhu v každém segmentu dost, proto zákazníky získají jen ty e-shopy, které nějak vyniknou. Na srovnávačích lze vyniknout jen tak, že se vaše nabídky neztratí mezi nabídkami konkurence. Srovnávače nabízí možnost zobrazovat se na předních pozicích. Ty generují 40-50 % všech návštěv.
Takže můj recept na úspěch, který doporučuji e-shopům: dělejte kvalitní zákaznický servis, mějte nastavené ceny o 5-15 % výše, než je nejlevnější nabídka na trhu, aby zůstával prostor na zisk a investujte do reklamy, aby vaše nabídky byly všem potenciálním zákazníkům stále na očích, takže bidujte.
 

Přiblížíš nám princip bidování?

V biddingu jde o to nastavit u každého produktu vhodnou nabídku za cenu prokliku, protože o tom, jestli se zobrazíte na přední pozici, rozhoduje aukce. Do této aukce však vstupují i nabídky vaší konkurence a zobrazí se jen ti, kteří nabídnou nejvíce. To vše se odehrává takřka v reálném čase, takže nastavené hodnoty cen za prokliky, které jsou v této chvíli dostatečné pro zobrazení na předních pozicích, už za hodinu nemusí stačit. Je to takový boj o přední pozice a zákazníky. Vyhraje ten, kdo bojuje nejlépe.
 

Je bidování vhodné pro všechny e-shopy?

Z praxe můžu říci, že bidding pomohl zvýšit obrat u 8 z 10 e-shopů, které s ním začaly. Bez ohledu na to, jestli to byl malý nebo velký e-shop. Není výjimkou, že se obrat ze srovnávačů zvýší i o více než 100 %. Záleží však na prodávaném sortimentu, na cenové politice a celkové kvalitě e-shopu. Když se mě někdo ptá, zda je jeho e-shop vhodný pro bidding, doporučím mu, aby si bidding vyzkoušel. Na základě výsledků lze už po prvním týdnu poznat, jak velký potenciál se tu skrývá.
 

Zní to celkem složitě. Asi je bidding i dost časově náročný, že?

Není. Administrace Heureky a Zboží.cz sice neumožňuje bidding kvalitně nastavit a dokonce ani vyhodnocovat, ale tento problém vám vyřeší nové rozšíření administračního rozhraní Heureky a Zboží – BiddingManager. Rozšíření lze spustit na několik kliknutí na adrese www.biddingmanager.cz. Obsahuje automatické funkce, které udělají téměř všechnu práci za vás, stačí je jen aktivovat. Pokud chcete bidding vyzkoušet, tak s tímto rozšířením můžete dosáhnout velmi dobrých výsledků téměř bez práce a za pár korun měsíčně navíc.
 

Téměř bez práce, to se nám líbí. :-) Tak nám na závěr řekni, co bys doporučil e-shopům, které se rozhodnou rozšíření vyzkoušet?

Doporučil bych jim, aby maximálně využili potenciál rozšíření. Jeho možnosti nastavení jim totiž dovolí precizně řídit a vyhodnocovat inzerci na srovnávačích zboží a maximalizovat obrat při zachování adekvátních nákladů. Během vánoční sezóny, kdy je zájem ze strany zákazníků největší, je o to více důležité mít k dispozici podrobné statistiky, abyste měli náklady stále pod kontrolou.
 

Michale, děkujeme za rozhovor a za tipy, jak letos o Vánocích vydělat více, než loni.

Taky děkuju a přeju všem e-shopařům úspěšnou sezónu.
 
 
 
Medailonek o autorovi:
Michal Štorkán je specialista na zbožáky a biddingový expert. Zbožákům se ve firmě Biddingtools věnuje full-time už přes 4 roky. Přednáší, školí, ale hlavně vyvíjí automatizované nástroje, které freelancerům, e-shopařům i marketingovým agenturám usnadňují život a zefektivňují inzerci na zbožových porovnávačích.


 
FastCENTRIK

Připravujeme Demo