Zpět na blog

Jak vyhodnocovat facebookové a instagramové kampaně

04.11.2021 8:47:42
V jednom z našich minulých článků jste se mohli dočíst, jaké jsou nejdůležitější KPI, neboli klíčové ukazatele výkonnosti pro digitální marketing. V tomto článku si řekneme, jaké metriky je dobré vyhodnocovat při správě reklam na Facebooku a Instagramu.

 

Reklamy je nutné vyhodnocovat pravidelně. Efektivně je můžeme měřit ve Správci reklam a Google Analytics. Důležité je vědět, že každý z těchto nástrojů využívá jiný atribuční model. Google Analytics pracuje s atribučním modelem Last click. Konverzi tedy přisoudí vždy poslednímu kanálu, ze kterého se uživatel dostal na e-shop Facebook ale ve výchozím nastavení využívá atribuční okno 7denní po prokliku (dá se přenastavit na 1denní model).

Facebook a Instragram

Vyhodnocování ve Správci reklam od Facebooku

Podívejme se na výsledky, které dohledáme přímo v Business Manageru. Konkrétně ve Správci reklam, pokud máme správně nastavený Facebook pixel. Vše začíná u vhodně zvoleného cíle.

Možné cíle jsou rozdílné, musíme vědět, zda chceme pomocí reklam na Facebooku a Instagramu  zvýšit návštěvnost našeho webu, generovat konverze, zvýšit počet zpráv od uživatelů, zaměřit se na rozšíření povědomí o značce a tedy dosah nebo vyvolat zájem nějakou novinkou v příspěvku. Můžeme mít také cíl stažení aplikace, zhlédnutí videa nebo generování nových kontaktů (leadů).

Zaměřme se na vyhodnocení třech základních cílů:

1. Chceme zvýšit prodeje, tudíž pracujeme s konverzními kampaněmi

Vhodnými metrikami ke sledování pak ve Správci reklam jsou:

  • Konverze – jejich počet.
  • Cena za konverzi – aneb kolik nás stálo splnění tohoto cíle. Ideální cena za konverzi se u různých firem i produktů a služeb liší a sami si musíte stanovit tuto vhodnou hodnotu.
Máme možnost ručně přidat další metriky:
  • PNO – podíl nákladů na obratu, tedy procentuální vyjádření hodnoty nákladů vydělené celkovou hodnotou dosažených konverzí. Ideální PNO si opět musíte stanovit vy sami.

Nebo:

  • ROAS – návratnost prostředků, které jste vložili do reklamy. Jde o obrácenou metriku k PNO.
Je vhodné sledovat také:
  • CTR – míru prokliku,
  • CPC – cenu za proklik.

2. Kampaně cílené na zvýšení návštěvnosti e-shopu

Zde budeme sledovat hlavně:

  • CPC – cenu za kliknutí na odkaz.
  • Počet kliknutí na odkaz – zde snad ani není třeba dovysvětlovat.
  • CTR – míru prokliku, čím vyšší, tím zajímavější je reklama.
  • Dále zobrazení cílové stránky.

3. Kampaň s cílem zvýšení interakce uživatelů

V tomto případě budete vyhodnocovat:

  • Zájem o příspěvek – kolik uživatelů interagovalo.
  • Cenu za zájem o příspěvek.
  • Konkrétní reakce na příspěvek.

💡 U všech cílů je dobré kontrolovat také dosah, zobrazení a samozřejmě vydanou částku.

Přidání parametrů do URL

Než se blíže podíváme na vyhodnocování v Google Analytics, musíme zmínit pojem UTM parametry (tagy). Jsou nutné pro správné měření výsledků kampaní. Jde o parametry, které se přidají do URL adresy. Díky nim budeme umět přesně definovat zdroj návštěvy uživatele.  

Mezi nejdůležitější tagy patří:

  • Source – zdroj, ze kterého uživatel přišel, např. Facebook nebo Instagram.
  • Campaign medium – řekne nám, z jakého typu média uživatel pochází. Může jít například o návštěvu z příspěvku nebo reklamy.
  • Campaign name – je dobré dohledat informaci, jaká reklamní kampaň návštěvníka přivedla. Proto vyplňte také tento parametr.

Podrobnějšími parametry jsou:

  • Campaign term – můžeme zde specifikovat např. název reklamní sestavy nebo určit klíčová slova.
  • Content – s tímto parametrem můžeme odlišit dva odkazy v rámci jedné reklamy, jednoho příspěvku apod.

Co sledovat v Google Analytics

Po přihlášení se do Google Analytics účtu na vás vykoukne opravdu mnoho metrik. Ale nevyděste se.

Přejděte na Akvizice – Veškerá návštěvnost – Zdroj/Médium.

Zde vidíte přehled zdrojů, ze kterých přišli návštěvníci na váš web ve zvoleném časovém období.

Protože nás zajímá konkrétně Facebook nebo Instagram, vybereme si tedy v Sekundární dimenzi Zdroj a do vyhledavače vepíšeme Facebook (Instagram). Při správně otagovaných kampaních bychom měli vidět všechny pro nás důležité zdroje návštěv z Facebooku a můžeme zhodnotit jejich chování na webu. Tedy:

  • kolik uživatelů Facebook nebo Instagram na web přivedl,
  • kolik z těchto uživatelů přišlo na web poprvé,
  • jaká je míra opuštění webu těmito návštěvníky,
  • v případě e-shopu počet transakcí (nákupů), které provedli,
  • a také hodnota těchto transakcí.

Pro vyhodnocování sociálních sítí jsou velmi zajímavé vícekanálové cesty. Přejdeme na Konverze – Vícekanálové cesty – Asistované konverze. Tady vidíme, jakou roli v dané konverzi hrály předchozí odkazující stránky a reklamy, tedy i sociální sítě.

Popř. Konverze – Vícekanálové cesty – Nejčastější konverzní trasy. Zde zvolíme Trasa zdroje/média a můžeme vyhledat “facebook”. V jednotlivých řádcích vidíme, na jakých konverzích se tento zdroj podílel.

 

Co je ještě vhodné sledovat v Google Analytics a jaké výsledky z toho vyvodit pro efektivní práci s vaším webem nebo e-shopem si řekneme v dalším článku. 😉 
FastCENTRIK

Připravujeme Demo